Przyszedł czas, aby podsumować poprzedni rok. Nie muszę chyba mówić, że był to pod wieloma względami bardzo specyficzny rok. Obostrzenia dotyczące branży fotograficznej, takie jak zakaz organizowania imprez sportowych, koncertów, eventów oraz wesel nie zostały bez wpływu również na naszą firmę.
Wszystkie dane za ubiegły rok nacechowane są w dużej mierze wpływem pandemii i dane te mogą być niemiarodajne pod względem oceny lub tendencji rynku fotograficznego i filmowego.
Punktem odniesienia będą statystki z roku 2019: LINK
W powyższym wpisie zostały wyjaśnione skróty, którymi będę się również posługiwać podczas tegorocznych danych.
Wzrost ilości nowych Klientów tłumaczymy tym, że wielu fotografów i fotoreporterów, z którymi na co dzień współpracujemy, w oczekiwaniu na zmniejszenie obostrzeń zmuszonych zostało odłożyć swoje sprzęty do szafy. Dlatego też znacznie rzadziej potrzebowali pomocy serwisu.
Statystyki typów napraw od wielu lat wyglądają podobnie. Różnica waha się o od 2 do 4 punktów procentowych. To, co rzeczywiście dało się zauważyć, to spadek ilości zleceń o 20,01%. Z jednej strony jest to bardzo dużo, z drugiej wraz z początkiem epidemii w Polsce spodziewaliśmy się większych spadków. Tak niski spadek mogliśmy odnotować, ponieważ z początkiem 2020 roku zaczęliśmy dla firmy Focus Nordic świadczyć usługi napraw dla obiektywów Samyang z Polski oraz innych krajów Środkowej Europy. Również dla firmy Focus Nordic w tym roku zaczęliśmy naprawiać obiektywy firmy Tamron z krajów nadbałtyckich.
Sprawdziliśmy też, który dzień roku 2020 był tym najbardziej pracowitym dniem. Najbardziej pracowity był 15 lipca. W tym dniu przyjęliśmy i wydaliśmy z serwisu w sumie 168 sprzętów. Jest to o ponad 20% mniej niż w zeszłym roku, czyli dokładnie tyle ile w ogóle mieliśmy mniej zleceń. Statystyki się nie oszuka
Różnica pomiędzy Canonem a Sony wynika z rodzaju naprawianych produktów obu producentów. Głównie wynika z tego, że dla firmy Canon naprawiamy również kompakty i kamery na gwarancji a dla firmy Sony jedynie odpłatnie. Z powyższego wykresu nie można wnioskować w żaden sposób o awaryjności produktów danego producenta. Do tego potrzebna by była też informacja o sprzedaży konkretnych produktów, do której nie mamy dostępu.
Zmieniła się struktura dostarczania sprzętu do naszego serwisu w 2020 roku.
Wzrost wysyłek o prawie 10% wynika głównie z powodu zamknięcia recepcji na kilka tygodni, kiedy to przyjmowaliśmy sprzęt jedynie poprzez kurierów. Sądzę, że dodatkowym powodem zmian było stosowanie środków bezpieczeństwa i unikanie przemieszczania się, przez co wiele osób zdecydowało się na wysyłkę sprzętu.
W naszej firmie na okres 11 tygodni został wprowadzony system zmianowy dla działu technicznego, aby zminimalizować ryzyko zakażenia i tym samym zamknięcia firmy. Cieszę się, że pomimo tak trudnych warunków nie wpłynęło to znacząco na czasy napraw.
Pomimo znacznego wzrostu sprzedaży przez Internet w 2020 roku zdziwiła mnie zwiększona ilość sprzedaży w sklepie stacjonarnym. Sumarycznie powoduje to niewielką zmianę do poprzedniego roku jeśli chodzi o Klientów kupujących bezpośrednio z tymi kupującymi on-line.
W związku z otrzymanymi sygnałami od Czytelników zeszłorocznego podsumowania na temat naszej wypożyczalnie postanowiliśmy, że w tym roku ograniczamy się tylko do trzech pozycji i połączyliśmy kategorie lustrzanki i bezlusterkowce w jedną.
Mam nadzieję, że tak jak i w zeszłym roku tak i w tym spodobają się Państwu informacje, które zaprezentowaliśmy. Jak zawsze czekamy na komentarze i sugestie na temat podsumowania, które zamieścimy dla Państwa w przyszłym roku.
Tym samym życzę sobie i Państwu, aby rok 2021 był lepszy od poprzedniego pod każdym względem